Sydney en Adelaide - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daphne Bruggen - WaarBenJij.nu Sydney en Adelaide - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daphne Bruggen - WaarBenJij.nu

Sydney en Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Daphne

14 Oktober 2016 | Australië, Sydney

SYDNEY
En dan opeens ben je in Sydney (oké niet opeens, want we hebben er 40 uur voor moeten vliegen 4 weken moeten reizen en 13 uur in een bus voor moeten zitten). We verbleven in Maze backpackers. We kwamen om 08:00 uur aan bij het hostel, maar konden pas om 14:00 uur inchecken. Dat werd dus de stad verkennen. Ondanks dat we prima in de bus geslapen hadden voelden we ons niet echt top, maarja we hadden geen keuze. Sydney heeft vanaf het eerste moment mijn hart gestolen, het doet mij heel erg denken aan New York. Sydney is ook in blokken verdeeld, drukke stad, mensen in mantelpakjes en een kopje koffie onderweg naar hun werk. We voelde ons er gelijk op ons gemak. Verderop in onze straat kwamen we in de winkelstraat. Zoals ik zei voelden we ons niet top, maar daar werd verandering in gebracht. Ze hadden namelijk een Sephora!!! Uiteindelijk niks gekocht, maar wat waren we als een kind zo blij om zoveel mooie makeup bij elkaar te zien. Daarna moesten we even bijkomen dus gingen we op een bankje zitten. Het viel ons op dat ondanks de straten super druk waren, het nog zoveel rust in zich had. Dat is iets wat we in heel Australië hebben ervaren: zoveel vrede en rust tussen de mensen en op de straten. Heerlijk!

Tot 14:30 uur hebben we de hele stad verkend, ons lichaam kon niet meer en we wilden lekker in een bed slapen. Terug naar het hostel en inchecken, we hadden een vier persoonskamer geboekt, maar weer hadden we mazzel en kwamen we in een privé kamer. Wel de kleinste kamer die je ooit heb gezien, maar wij waren allang blij dat we niet met meer mensen op een kamer sliepen. We hebben heerlijk 2,5 uur geslapen. Wat kan slapen een mens toch goed doen. We voelden ons als herboren (niet gelijk toen de wekker ging, want toen wilden we het liefst de hele avond verder slapen).

Het was weer tijd om uiteten te gaan. We eindigde bij de Griek. Op de kaart zochten we naar de gyros, maar helaas dat stond er niet op. Toen we vroegen of ze gyros hadden kregen we als antwoord: 'no sorry, this is a fancy restaurant. They have gyros in the other restaurant,  that is streetfood'. Uhmm okee.... Duidelijk. Maar wij wilden gyros! dus wat doe je dan, dan bestel je in dit oh zo fancy restaurant een drankje en tzaziki, vervolgens reken je af bij een beledigde serveerster en ga je naar het andere restaurant. Overigens toen wij zeiden dat we naar het andere restaurant gingen ging er volgens mij een knop om in die vrouw der hoofd want ze verandere in een heks, keek ons nauwelijks meer aan dus ons respect was toen ook weg. Lekker sigaretje draaien op tafel en vervolgens naar het andere restaurant gaan, daaag! Het andere restaurant was in de straat van het hostel. Een heel leuk restaurant en de mensen die er werkte waren ook allemaal Grieks. Maaaaar, geloof het of niet. Ook hier hadden ze geen gyros. Dan maar souflaki en een cocktail graag. Gelukkig was het restaurant best leeg, want we hebben weer heel wat af gelachen. Na het eten snel naar bed, want de volgende dag gingen we de toerist uithangen. Om 10:00 uur stapten wij in de trein naar Katoomba, 2 uur vanaf Sydney. Daar ligt the blue mountains. In Nederland zouden we denken: pff twee uur met de trein zo lang. Maar 2 uur is echt niks meer na al dat reizen. Beetje praten, muziek luisteren en naar buiten kijken en genieten van het prachtige Australië en voor je het weet ben je er. Aangekomen in Katoomba gingen een travel tour winkel in om te vragen wat de beste manier is om zoveel mogelijk te zien. Het werd de hop on hop off bus. Toeristischer kan je het niet krijgen. De blue mountains is een national park, waar je als je een maand in rondreist nog steeds niet alles heb gezien.

De chauffeur raadde ons aan om eruit te gaan bij stop 11 en dan terug te lopen naar 8. Hij zei een makkelijke route. Vol goede moed begonnen we. Sarah en Daphne op avontuur in de natuur. Het was leuk, het was mooi. Totdat we trappen zagen. Jemig wat een klim weer, de billetjes en benen waren weer getraind hoor! Wel met prachtig uitzicht want we waren hoog in de bergen. Oké lopen naar stop 8 dus. Vraag niet hoe we gelopen hebben, maar wij presteerde het om uit te komen bij stop 9. Tijd voor de volgende stop: the three sisters. 3 hoge bergjes/stenen naast elkaar. We werden afgezet bij de honeymoon bridge en dan konden we via daar lopen naar de zusjes. Weer was het uitzicht waar je u tegen zegt. Ook de honeymoon bridge was indrukwekkend. Dat is een klein bruggetje tussen de eerste en de tweede zus. 100 foto's rijker gingen we weer met de bus naar het station, we zijn ongeveer 5 uur in het park geweest. We hadden er langer willen blijven en nog meer willen zien, maar we waren zo moe en we moesten nog twee uur met de trein terug. Savonds weer lekker rustig aan gedaan, want de volgende dag gingen we weer de toerist uithangen.

Weer een hop on hop off bus, maar deze keer door Sydney. Eerste bestemming: Opera house en the harbourbridge. Toen ik de hoek om ging en aan mijn rechterkant het opera house zag en links de harbour bridge kwam er een besef moment. Ik ben op een plek waar zoveel mensen van dromen. Je bent al 4 weken in Australië, maar als je je dan iets in het echt ziet wat je jaren bij all you need is love op tv ziet is dat heel bizar. En buiten dat was het gewoon een prachtig beeld wat voor altijd op mijn netvlies zal staan (zoals zoveel dingen die ik hier heb gezien). Ik werd er ook een beetje emotioneel van, ik was zoo blij om hier te zijn en ik was ook ontroerd omdat ik hier kan zijn. Dat ik het op mijn 23ste het voor elkaar heb gekregen om naar Australië te gaan.

Na weer ontelbaar veel foto's pakten we de bus weer. We wilde uiteindelijk naar een plek waarvan je opera house nog beter ziet. En dat was onder de harbour bridge. Ondertussen bij nog wat dingen gestopt en natuurlijk vanaf de bus heel veel gezien. Het is echt bizar hoe groot Sydney is. Om 16:00 uur waren we weer thuis want het was tijd om een avondje door te brengen met Almeerders. Twee vrienden van Sarah wonen al twee jaar in Sydney. Maar ook deze reis ging niet zonder slag of stoot. Het is namelijk best lastig om in de goede bus te stappen.... We waren zo gefocust op de laatste twee cijfers dat toen we die op een bus zagen er zonder er bij na te denken in zijn gegaan. Alleen was dit bus 339 en wij moesten 439. Deze bus kwam niet eens in de buurt van waar we naar toe moesten. We gingen na 20 minuten er maar uit en hebben een uber besteld die ons naar de jongens heeft gebracht. 88 dollar armer waren we aankomen. Wat vonden we het fijn om in een huis te komen, we komen al 4,5 week alleen maar in hostels en ineens ben je weer in een huis. En wat ik nog chiller vond was dat we op de bank gingen eten, echte Nederlanders. Het was een super gezellige avond die eindigde in de stad van Sydney. Om 05:00 waren we thuis. Dat betekende 4,5 uur slapen (dat werden er 4 want ik moest nog even met het thuisfront appen) want de volgende dag moesten we om 10:00 uitchecken en er was nog niks ingepakt. Ik weet niet of wij positief door de alcohol test zouden komen na zo een korte nacht, maarja snachts en vrouw, overdag een vrouw. Na een flink ontbijt werden we met de shuttlebus naar het vliegveld gebracht. Het was tijd om naar onze laatste bestemming te gaan.

ADELAIDE
Tja, hoe zal ik deze stad eens beschrijven. Laat ik beginnen dat we 5 dagen hebben doorgebracht in onze warmste kleding. Uiteindelijk viel het met de regen wel mee, maar wat hebben we het koud gehad met 15 graden. Er is al niet heel veel te doen hier en als het weer dan ook niet echt mee werkt breng je twee dagen door in de winkelstraat en kijk je een dag YouTube en lees je een beetje. De laatste dag ging eindelijk de zon schijnen en zijn we naar Botanic gardens geweest. Voor onze allerlaatste avondmaal in Australië zijn we natuurlijk uiteten gegaan. Ondanks dat we veel zin hebben om naar Azië te gaan (vooral voor de massages, manicures en pedicures) voelt het dubbel om dit land te verlaten. Sommige momenten beleef je in een roes. We hebben vaak genoeg gegen elkaar moeten zeggen: 'we zijn in Australië'. We zijn klaar voor nieuwe avonturen, nieuwe mensen en een nieuwe cultuur. Azië, bereid je voor, want we komen eraan.

Even wat leuke weetjes over de afgelopen 5 weken:
- We hebben vanuit Amsterdam 14.803 kilometer afgelegd om op onze reis te beginnen
- We hebben 3991 kilometer in Australië gereisd
- We hebben 46 uur in de greyhound bus doorgebracht
- We zijn op 15 plaatsen geweest (waarvan 4 eilanden)
- We hebben 35 nachten in Australië geslapen
- We hebben in 13 verschillende hostels geslapen
- We hebben met 46 verschillende personen een kamer gedeeld
- We hebben 11 keer geshopt
- We hebben 9 dieren gezien die we nooit eerder hebben gezien
- We hebben 13 verschillende nationaliteiten ontmoet.

Australië, bedankt voor de prachtige momenten, de vriendelijke mensen, het mooie landschap, de behulpzaamheid,  de goedkope wijn, de dure sigaretten. We hopen hier ooit nog eens terug te komen.

We zijn 5 uur geleden geland in Bangkok. Voor ons gevoel verblijven we in een vijf sterren hotel (in vergelijking met wat we zijn gewend)

• 14 Oktober 2016 - 17:47

Mieke:

Wat een super leuk verslag lieverd. Werd er een beetje emotioneel van. Ben benieuwd naar de foto's. Heel veel plezier in Azië.

• 14 Oktober 2016 - 20:45

Malkita:

Geweldig verslag!! Het is alsof wij er ook bij zijn

• 14 Oktober 2016 - 23:02

Yvonne:

Leuk om te lezen weer Daph! Ik word alsmaar nieuwsgieriger naar dat grote land down under door jouw enthousiaste verhalen. Veel plezier in Bankok, hoop dat het rouwen daar meevalt anders weinig biertjes voor jullie... Liefs, Yvonne

• 15 Oktober 2016 - 11:48

Iris:

Super leuk mop! Heel veel plezier in Azië!!