Chiangmai - jarig - jungle tour - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Daphne Bruggen - WaarBenJij.nu Chiangmai - jarig - jungle tour - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Daphne Bruggen - WaarBenJij.nu

Chiangmai - jarig - jungle tour

Blijf op de hoogte en volg Daphne

03 November 2016 | Thailand, Chiang Mai

Na een trein rit van bijna 10 uur kwamen we aan in Chiang mai. We hadden nog 10 dagen tot dat we naar Vietnam gingen. De planning was om naar Pai te gaan, maar we lazen verschillende verhalen over de bus rit naar Pai (ruim 700 bochten, door de bergen en buschauffeurs die roekeloos rijden) dat we besloten om ons te settelen in het hostel in Chiang mai dat speciaal voor Sarah en mij gemaakt is: een roze hostel met zwembad en een regendouche. Er is hier genoeg te doen dus we verwachten niet dat we ons zouden vervelen en we vonden het ook wel fijn om even op dezelfde plek te blijven. Zoals verwacht brachten we onze eerste dag door bij het zwembad, precies wat wij nodig hadden aangezien we tot nu toe in Thailand echt de toerist hebben uitgehangen en er mocht ook wel weer wat aan ons kleurtje gedaan worden. We wilden ook heel graag een massage, maar we waren gewoon te lui om er heen te gaan. Het was dus een perfecte eerste dag.
Het was elke avond weer een zoektocht voor een gezellig restaurant. Ze zitten hier zo door de stad verspreid dat je van te voren moet bedenken waar je wil eten. We besloten naar de night market te gaan met de gedachten dat daar genoeg eetgelegenheden zijn. Eigenlijk is elke markt hetzelfde in Thailand, maar toch vermaken we ons er weer elke keer weer. Alleen het vinden van een leuk restaurant lukte niet echt, tot we ineens op een plein kwamen wat ons gelijk deed denken aan de rollende keukens. Je had er van alles; thais, burgers, crêpes, kipsaté. Je bestelde gewoon bij een kraampje en je ging op het plein zitten om het op te eten. Het was echt heel leuk en mooi verlicht met lampjes. Toch denk je gelijk: 'hoe zou het hier zijn als er wel muziek gedraaid mag worden'.
Daarna gingen we naar een travel tour om de volgende dag te gaan raften. Alleen omdat het de hele dag zo geregend had was ik een beetje bang dat het water erg hoog stond waardoor het wilder was dan normaal. Dus we besloten om het niet te doen, we wilden toch nog een jungle tour maken en ook daarbij heb je de keuze om te raften.
Toen we richting de tuk tuk liepen herkende ik ineens de plek waar we 10 jaar geleden een portret tekening van anique en mij hebben laten maken, super leuk om tijdens deze reis op plekken te komen waar ik 10 jaar geleden ook ben geweest en ik vind het nog leuker als ik het mij kan herinneren.

De volgende dag gingen we bij een tentje ontbijten waar ze glutenvrije pancakes hadden. Ik eet sinds we in Thailand zijn glutenvrij, niet altijd even makkelijk en je heb niet heel veel keuze qua eten, maar het is prima te doen. Ik ben dan ook helemaal blij als ik ergens glutenvrije dingen op de kaart zie staan. Lisa en Julia wilden naar een shopping mall, aangezien we geen zin hadden in weer dezelfde kraampjes zeiden we dat we thuis zouden blijven, totdat ze ons vertelden dat er een H&M en een Zara was. Daar konden wij natuurlijk geen nee tegen zeggen!! Er paste al bijna niks meer in onze backpack, maar toch konden we het niet laten om het een en ander te kopen. Terug van het shoppen doken we gelijk een travel tour winkel in om onze jungle tour te boeken. Wij zijn van die backpackers die alles op het laatste moment boekt, maar waarbij het altijd weer goed komt.

Na een kort nachtje slapen was het dan zover. We hadden het er al de hele reis over en we hadden er super veek zin in. Het was tijd voor de jungle tour met overnachting. Bepakt en bezakt stapten we een busje in met 2 Spanjaarden (stel) en 4 Poolse mensen (2 stelletjes). We waren lichtelijk teleurgesteld dat er geen andere backpackers waren. Eerst vonden we de Poolse mensen super luidruchtig maar uiteindelijk onze nieuwe beste vrienden geworden haha!! We kwamen na halfuurtje rijden aan bij olifanten, wij hadden van te voren al aangegeven dat wij niet op de olifanten wilden zitten, maar dat we met ze het water in wilden om ze te wassen. We mochten privé met onze olifant die Sarah heeft gedoopt tot Bernadet het water in. We hebben hem gewassen, geaaid en super veel bananen gevoerd, was echt een super leuk en mooi moment! Daarna een Thaise lunch, ik was vergeten door te geven dat ik glutenvrij eet, maar gelukkig was het Pa Tai en wat wordt altijd van rijstnoedels gemaakt.
Daarna gingen we Bamboe raften, het was niet heel bijzonder maar wel hele mooie natuur om ons heen. Ook de groep werd steeds hechter, dus we vonden het al een stuk gezelliger.

Toen begon de ellende... 2 uur lang echt stijl naar boven in de jungle lopen. Het was zoo zwaar!! We hadden afgesproken om elke 15 minuten een pauze in te lassen want anders was het echt niet vol te houden. Toen we bij het huisje aankwamen waren we super trots op onszelf en op elkaar. Door het uitzicht wat we hadden vergaten we de verschrikkelijke tocht gelijk. We zaten boven op een berg in een heel klein dorpje en om ons heen zagen we alleen maar groen. Ook het avond eten was weer heerlijk, daarna hebben we de hele avond met de Polen gezeten, gedronken en spelletjes gespeeld. Het huisje was ruim en de grond was gemaakt van bamboe stokken en bladeren. Er was een slaapkamer voor 15 personen en je lag op een matje op de harde grond. De bedden werden van elkaar gescheiden door klamboes.

Het had de hele nacht geregend en ook sochtends was het weer ook niet top, we hoopten echt dat het nog op zou klaren want we hadden een druk en leuk programma voor de boeg. Wij dachten dat we dezelfde weg terug zouden lopen als die we heen hadden gelopen, dat was zoals gezegd ook stijl, maar wel goed te lopen. Helaas, het werd een uur lang lopen door de jungle met de meest smalle weggetjes en rotsen, daar kwam ook nog eens bij dat alles super glad was omdat het de hele nacht geregend had. Het was alles behalve leuk want op een gegeven moment was ook gewoon de afgrond naast ons. Uiteindelijk kwamen we aan bij een waterval waar we even bij konden komen. De gids beloofde ons dat het volgende stuk beter zou zijn. En dat was het zeker, ondertussen was ook de zon gaan schijnen. Het uur daarna was wat we van te voren verwacht hadden, lopen over boomstronken over een rivier, op rotsen door een rivier en prachtige omgeving. Onderweg hebben we de grootste spinnen gezien, maar verder geen enge beesten gelukkig!! Het was tijd om te raften, iets waar we super veel zin in hadden maar ook erg zenuwachtig waren. Uiteindelijk was het niet heel spectaculair, er waren maar een aantal leuke afdalingen. Het was wel spannend, maar je krijgt er wel echt een kick van!Het was alleen erg jammer dat tussen de afdalingen door de rivier heel lang rechtdoor ging, dus dat was soms een beetje saai, maar dan konden we ondertussen wel van het uitzicht genieten wat natuurlijk altijd prachtig is in Thailand.
Daarna ging de hele groep naar de stam "longnecks", maar wij wilden toch wat anders dus hadden van te voren geregeld dat wij konden ziplinen. We waren de enige en er gingen drie guides met ons mee. Ook hier gierden de zenuwen weer door ons lijf, maar wat was dat vet zeg! 19 platforms met de leukste guides ever! Van te voren zeiden we nog tegen elkaar dat ons lichaam op was, maar op het moment dat je aangelijnd wordt gaat er zo een adrenaline kick door je heen. We kwamen ook als stuiterballen weer aan bij ons hostel. Daarna storten we helemaal in, twee dagen amper gegeten en gedronken maar weer zoveel energie verbrand. We lagen er dus lekker vroeg in.

Met heel veel spierpijn stonden we de volgende dag op. Wat was het fijn om weer in een echt bed te slapen, ookal zijn de bedden in het hostel ook mega hard. Er stond weer een tempel op het programma. Een met 370 treden. Je kan ook met de lift omhoog, maar jullie kennen mij, dat is niet mijn favoriete bezigheid, maar met deze spierpijn en die hitte ben ik toch in een soort kabelbaan gegaan. Bovenop de tempel heb je uizicht over Chiang mai, maar helaas waren wij er op een dag dat de wolken heel laag hingen en er geen zonnetje te zien was. We zagen dus alleen maar dichte mist, de tempel konden we ook niet in omdat we niet de juiste kleding aanhangen. Foutje bedankt, we waren dus rond het middag uur weer thuis en zijn maar weer bij het zwembad gaan liggen. De volgende dag stond er een intensieve dag op ons te wachten.

We gingen namelijk naar elephant nature park. Een park waar olifanten opgevangen worden die in het verleden zijn mishandeld in bijvoorbeeld een circus of olifanten die werden gebruikt om hele zware dingen te tillen etc. We werden om 08:00 opgehaald, in de bus kregen we een documentaire te zien hoe mensen er voor zorgen dat olifanten gehoorzamen die in he circus werken en die shows geven (tekeningen maken, voetballen en met een hoelahoep om hun slurf staan) wat was het verschrikkelijk om te zien, het is allemaal nog ergens dan dat we van te voren gedacht hadden. Naast olifanten biedt het natuurpark ook plek voor honden, katten, paarden en buffels. We zijn langs alle olifanten gegaan. Elk olifant heeft zijn eigen verhaal en helaas zie je het ook aan ze. Sommige missen een oor, lopen scheef door een gebroken poot of heup en andere zijn getraumatiseerd. Het was enorm indrukwekkend. Wat doet dat natuurpark fantastisch werk, maar tegelijkertijd ben je je er ook van bewust dat er nog zoveel olifanten wel het verschrikkelijke werk moeten doen. Ik hoop dat er steeds meer onder toeristen kenbaar wordt hoe er met de olifanten wordt omgegaan en dat steeds minder mensen kiezen om op ze te rijden en dat er een dag komt dat alle olifanten bevrijdt worden en het leven kunnen lijden wat ze verdienen.

Het was even een omschakeling, maar savonds was het tijd voor een feest, want ik werd om 00:00 uur 24 jaar!!! Omdat er geen muziek gedraaid mag worden in verband met het overlijden van de koning had ik op de Facebook pagina van backpackers in Azië gevraagd of mensen suggesties hadden. Die kwamen er gelukkig, dus na het eten gingen wij naar naar die plek toe. We wisten gelijk waar alle backpackers savonds zijn. Helaas geen muziek maar wel genoeg mensen. Om 00:00 uur gingen ze voor mij zingen, maar daarna moesten we alweer ergens anders heen omdat ze gingen sluiten. Lisa en Julia gingen naar huis, maar Saar en ik waren wel in voor een feest. Het was zo raar om weer in een 'club' te staan. De laatste keer dat we uit gingen wqs in surfers paradise, ongeveer 4 weken geleden. De muziek was niet top, maar we waren allang blij om muziek te horen, om mensen om ons heen te hebben en een drankje te drinken. We waren om 02:00 uur weer thuis, dus geen latertje zoals we in Nederland zo goed kunnen haha!!

31 oktober 2016; BIRTHDAY GIRL!!! 24 jaartjes alweer!! Sochtends hebben we heerlijk ontbeten. Ik heb van Lisa en Julia een armbandje gekregen met een olifantje en een massage wat we na het ontbijt gedaan hebben. De beste massage tot nu toe!! En van Sarah een trui die ik graag wilde die ik in Nederland thuis kan verwachten. Daarna hebben we lekker een chill middag bij het zwembad gehouden en savonds een hapje gegeten. We waren weer optijd terug want er moest natuurlijk gefacetimed worden met het thuisfront!!

De volgende dag was het alweer tijd om onze spullen in te pakken. We konden nog even genieten van de laatste zonnestraaltjes bij het zwembad en om 13:30 uur gingen we richting het vliegveld om weer naar Bangkok te gaan. Het was een uurtje vliegen, de trein reis was een leuke ervaring, maar als ons de keuze wordt voorgelegd om of 10 uur in een trein te zitten of 1 uur in een vliegtuig dan is de keuze makkelijk gemaakt(zelfs voor mij)!!

Het noorden van Thailand zit er alweer op. De twee weken zijn voorbij gevlogen, we hebben ervan genoten. We hebben de afgelopen twee weken 2853 kilometer afgelegd. Het was ook tijd om vanavond afscheid te nemen van onze reis vriendinnetjes die we in Australië ontmoet hebben en de afgelopen twee weken mee samen gereisd hebben!

We zijn gisteren aangekomen in Vietnam, waar we in een maand van noord naar zuid gaan reizen. Een nieuw land, nieuwe mensen en nieuwe avonturen. We zijn heel benieuwd want vooral over het noorden van Vietnam horen we de mooiste dingen!! In het volgende verslag zullen jullie de eerste avonturen lezen!

Veel liefs uit Thailand.

• 03 November 2016 - 17:25

Mieke:

Wat een super leuk verslag weer lieverd. En mooi voor jullie om zo een dagboek bij te houden. Een mooie herinnering straks. Blijf genieten en leuke dingen doen en niet te vergeten ze op te schrijven en met ons te delen. ❤️

• 04 November 2016 - 09:45

Yvonne Hetem:

Leuk verslag weer Daphne. Volgens mij ga jij deze reis zeer regelmatig uit je comfortzone, goed van je! Enjoy Vietnam, groetjes!

• 06 November 2016 - 10:32

Sabine:

Zo leuk om te lezen schat!! Super leuk dat ke ook naar Elephant Nature Park bent geweest! Daar ben ik toen ook geweest, geweldig is dat he! Heel veel plezier in Vietnam!! Nog lekker een maandje genieten!!